Ez a weboldal sütiket használ. Az európai uniós jogszabályok értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy módosítsa adatvédelmi beállításait.
További információk Engedélyezem

Női egészség /

Fitness /

Nyersdiéta, és ami mögötte van

Nyersdiéta, és ami mögötte van

Közzétéve: 2016.06.23.

A nyersdiéta hétköznapi vonalának követői túlnyomórészt növényi eredetű táplálékokat fogyasztanak, állati eredetűeket, mint a hal, tojás, tej vagy hús, csak elenyésző mennyiségben.

Az irányzatnak megjelent egy szélsőséges formája, az ún. ösztöndiéta, mely egy francia fizikus nevéhez köthető: ez a változat több hal- és húsfogyasztást engedélyez, ám kizárólag nyersen.

A nyersdiéta mellett kardoskodók a természetességet, a természet adta források élvezetét tűzték zászlajukra. Az egészséges táplálkozás jegyében fogyasztott nagy mennyiségű gyümölcs és zöldség egyértelműen az egészséget szolgálja. Az irányzat akár a vegetarianizmus egyes formáinak kistestvére is lehet, a konyhatechnikai eljárások mellőzése mellett.

A nyersdiéta hatásai közé az alábbiak sorolhatók. A sok növényi eredetű táplálék fogyasztása az egészség szempontjából előnyös, mivel a zöldségek és gyümölcsök bőségesen tartalmaznak vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket. Kevés kivételtől eltekintve a bennük előforduló, az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen elemek a felszívódás szempontjából előnyös formában vannak jelen, így az emberi szervezetben könnyen hasznosulhatnak. A nagy mennyiségű növényi rost hamar jóllakottság érzetet kelt, a tápanyagok felszívódása egyenletes, ezáltal segít az ideális testsúly megtartásában.

A ballasztanyagok jó hatással vannak az emésztésre, csökkentik a béltartalom tranzitidejét. Ez azt jelenti, hogy a bélben lévő káros és fölösleges anyagcseretermékek sokkal kevesebb időt töltenek a szervezetben, így jelenlétükkel kevésbé terhelik azt.

Nyersdiéta, és ami mögötte van
A nyersdiéta mellett kardoskodók a természetességet, a természet adta források élvezetét tűzték zászlajukra. Az egészséges táplálkozás jegyében fogyasztott nagy...

A nyerskoszton élők szerint a főzési praktikák civilizációs találmányok, ezért véleményük szerint senkinek nem eshet baja a nyers ételek fogyasztásától, sőt, az még a felesleges kilók olvasztásában és az egészség megőrzésében is nagy segítség. Ez igaz, bár már őseink is alkalmazták a sütés-főzés kezdetleges módszereit annak érdekében, hogy ételeik könnyebben emészthetőek, ízletesebbek, változatosabbak legyenek. Ez aligha volt véletlen. Az azóta eltelt idők során az emberi szervezet - beleértve a bélflórát is – nagy változásokon ment át, működése már nem ugyanaz, mint elődeinké. S bár a nyers gyümölcsök és zöldségek fogyasztása bizonyos keretek közt előnyös, kizárólagos fogyasztásuk hosszú távon nem javasolható, főleg dietetikus ellenőrzése nélkül.

Ennek egyik oka a komplett fehérjék csökkent fogyasztásából származó hiányállapot. Ezek olyan fehérjék, amelyek a szervezet számára nélkülözhetetlen összes aminosavat tartalmazzák. Elsődleges forrásuk az állati eredetű táplálék. A hüvelyesek is teljes értékű fehérjeforrásnak tekinthetők, ám belőlük nehezebb azokat hasznosítani. Emellett a növényi eredetű táplálékok általában vasban szegényebbek, mint a hús vagy a tej, illetve a felszívódás kisebb mértékű.

A nyersdiétát ellenzők érvei közé tartozik az egyéni tolerancia kérdése. Sokan nem képesek a nyers növényi rostok nagy mennyiségének könnyű emésztésére, gyakran puffadást, hasi görcsöket okozhat a sok zöldség és gyümölcs feldolgozás nélküli fogyasztása. A konyhatechnikai eljárások könnyebben emészthetővé teszik őket. A vitaminok és ásványi anyagok megőrzése a jól megválasztott műveletekkel biztosítható: főzés helyett inkább válasszuk a kíméletesebb párolást.

További ellenérv, hogy vannak zöldségek, amelyek nyersen nem fogyaszthatók – ilyen például a bab vagy a lencse, amely még akár vízben megpuhítva, duzzasztva sem válik élvezeti értékkel bíró táplálékká.

Az ösztöndiéta semmiféleképpen nem ajánlható. A nyers hús számos olyan baktériumot és egysejtű élősködőt tartalmazhat, amely az emberi szervezet számára halálos fenyegetést jelent. Ezek a sütés, főzés, párolás során elpusztulnak s az így előállított húskészítmények biztonsággal fogyaszthatók.

A nyersdiéta tehát bizonyos korlátozásokkal, mértéktartó módon ajánlható, ám dietetikailag kizárólagos alkalmazása nyugodt szívvel nem javasolt.

- Dr. Kónya Judit -