Ez a weboldal sütiket használ. Az európai uniós jogszabályok értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy módosítsa adatvédelmi beállításait.
További információk Engedélyezem

Női egészség /

Fitness /

Ájurvédikus táplálkozás

Ájurvédikus táplálkozás

Közzétéve: 2016.06.30.

Egy élőlény valódi természete ezen három dosa egyénileg eltérő kombinációjából alakul ki.

A vata dosa légies könnyedségével tűnik ki a másik kettő mellett. A test energetikai és fizikai folyamatainak egy részét irányítja, elsősorban az izomzat, a zsigerek, a keringés és a légzés szabályozásában vesz részt.

Fontos szerepet játszik a szellemi aktivitás és az érzékszervek kifinomult működésének karbantartásában.

A pitta dosa a szervezet égésfolyamataival áll szoros kapcsolatban, és mint ilyen, leginkább a tűzzel vonható párhuzamba. Már ebből is látszik, hogy az anyagcsere szabályozásában játszik főszerepet. A pszichés funkciók tekintetében az intelligenciával és az indulati funkciókkal áll kapcsolatban.

A kapha dosa a földet és a vizet szimbolizálja. A szervezet strukturális felépítésében tölt be kiemelkedő szerepet, a test minden rendszerszintjének megfelelően a sejtek felépítésétől a csontváz integritásának megtartásáig. Az immunrendszer működésének befolyásolásán keresztül felelős a védekezőképesség biztosításáért. A lelki folyamatok terén az emlékezőtehetség és a pszichés stabilitás megőrzése köthető a kaphához.

Attól függően, hogy a három elem közül melyik van túlsúlyban, beszélhetünk különböző ájurvédikus alkatokról, amelyeket a túlsúlyban lévő dosával nevezhetünk meg. Az elemek arányának eltérése miatt minden élő szervezetnek más-más igényei vannak, amely a táplálkozási szükségletekben is megfigyelhető.

A vata-típus jellemzői: alacsony testsúly, törékeny testfelépítés, fehér és általában száraz bőrtípus, emésztési zavarok gyakori jelenléte, alvási zavarok gyakoriak. Lelki beállítottságára a lelkesedés, szenvedélyesség jellemző. Habár memóriája gyorsan aktivizálódik, vagyis a tanulási folyamatok gyorsak, a felejtés is hamar bekövetkezik. A vata típus nagyon szeret mozogni és mozgásigénye szinte kielégíthetetlen. Vezetőnek nagyon alkalmas, és jelentős művészi vénája is. Emellett ideges, aggódó típus.

Ájurvédikus táplálkozás
A pitta-típusba tartozók testi és lelki egyensúlyának megtartására az alábbi élelmiszerek ajánlottak: káposzta, uborka, zöldbab, levélzöldségek, alma, ananász, ....

A vata-típus számára a következő élelmiszerek ajánlottak az egyensúly megtartásának érdekében: spárga, sárgarépa, cékla, banán, sárgabarack, rizs, búza, tejtermékek, lencse, étkezési olajok, fehér húsok, tojás, olajos magvak, méz, juharszirup, nádcukor, édes és véráramlást fokozó fűszernövények (ánizs, bazsalikom, tárkony, kakukkfű).

A pitta-típus közepes testméretekkel jellemezhető, izomzata gyakran jól fejlett, kidolgozott. Kreol árnyalatú, normál típusú bőre van. Emésztése rendben van, étvágya kiegyensúlyozott. A túl meleg időjárást nem kedveli. Szereti a sportot és a mozgást. Kifejezetten kreatív, kitartó, még ha nem túl robbanékony is. Vakmerő és sokszor erős benne a versenyszellem, amely gyakran csap át agresszivitásba.

A pitta-típusba tartozók testi és lelki egyensúlyának megtartására az alábbi élelmiszerek ajánlottak: káposzta, uborka, zöldbab, levélzöldségek, alma, ananász, cseresznye, aszalt szilva, mazsola, tej, vaj, sajt, árpa, zab, búza, zöldbab, zöldborsó, olívaolaj, szójaolaj, szárnyashúsok, diófélék, édesítőszerek (kivéve a méz), menta, kardamon, koriander, kurkuma.

A kapha-típus molett testfelépítésű vagy zömök, és hízásra hajlamos. Jellemző hogy bőre sima, ám zsírosodásra hajlamos. Gyakran megéhezik, ilyenkor lassan és komótosan eszik. Hosszan, mélyen, nyugodtan alszik. Tartózkodik a hideg, ködös időtől. Felfogása nem túl gyors, ám emlékezete nagyon jó. Hajlamos a halogatásra, lassan és megfontoltan cselekszik. Alaptermészete nyugodt, szelíd, nagyon alkalmazkodó. A szabályokhoz hamar idomul, kezdeményezőkészsége nem túl erős.

A kapha-típus számára ajánlott élelmiszerek: általában a zöldségfélék, alma, körte, citrusfélék, tej, túró, apró magvú hüvelyesek, zsírok és olajok csak nagyon kis mennyiségben, szárnyas- és vadhúsok, méz, a fűszerek közül általában mind, főként a fekete bors és a fahéj, a kardamon.

Az ájurvéda tridosa-elméletet követők mind megerősítik a fentiek létjogosultságát. Amennyiben kedvet kaptunk az ősi indiai hitvallás követéséhez, azért nem árt jobban is utánanéznünk az ájurvédának – megismerése heteket, mély elsajátítása hónapokat vehet igénybe.

- KJ –

Kapcsolódó tartalmak