2012. május 24. Eliza, Eszter napja
Kezdőlap beállítása Felvétel a kedvencek közé Kapcsolat Oldaltérkép
Bejelentkezés
 
FőoldalTest és lélekEgészségA rendszeres kávézás nem vált ki teljesítménynövekedést
  Erről szeretnék olvasni:
kep kep
 
kep Női lélek
takar
kep Egészség
takar
kep Fitness - wellness
kep
kep Szépség
takar
kep Párkapcsolat
takar
kep Karrier
takar
kep Szex
takar
kep TIPP TOP TÁR
kep takar
Fókuszban a Nő!
   
  AJÁNLATUNK
kep
   
   
  tipp-top-tár
csillag
 
Grillezés – tipikus férfi feladat?
Grillezés – tipikus férfi feladat?

A grillezés és a bográcsban való főzés a férfiak dolga - hangoztatja a legtöbb férfi, és ez igen örvendetes lenne, ha a házimunkából legalább ezt a feladatot teljes körűen ellátnák.

kep További tippek
   
 

Fogamzásgátlás

csillag
 
kepMit érdemes tudnod, ha először szedsz fogamzásgátló tablettát?
kepMilyen típusú fogamzásgátló tabletták vannak, és mitől függ, hogy melyiket szedhetem?
kepFogamzásgátlás túl a kamaszkoron, de még a gyermekvállalás előtt
kepA fogamzásgátló tabletták megszületése
kep További cikkek fogamzásgátlás témában
   
   
  Ezt is nézd meg!
csillag
 
Fogamzásgátlás túl a kamaszkoron
Fogamzásgátlás túl a kamaszkoron

Abban az életkorban, amikor egy nő már rendszeresen nemi életet él, de még nem szeretne gyermeket vállalni, olyan fogamzásgátlási módszert javasolt választania, ami kényelmes, megbízható, hatása visszafordítható. Milyen lehetőségek vannak?

   
 
  Egészség
Virág

A rendszeres kávézás nem vált ki teljesítménynövekedést

2010-09-21

A kávé élénkítő hatással van agyunkra és idegrendszerünkre is. Tévedés azonban, hogy a mindennapos kávéfogyasztás hosszú távon is emelheti teljesítményünket – állítják a Bristoli Egyetem kutatói.

Mindegy, hogy eszpresszóról, latte macchiato-ról vagy az automatából származó, instant porból készülő kávéról van szó, mindenki a koffeinbomba pozitív hatását keresi benne, s a legtöbben a munka előtti időszakban. Pedig az extra energia csak illúzió, nem valóság – állapította meg a Bristoli Egyetem kutatógárdája Peter Rogers táplálkozáspszichológus vezetésével.

A koffeintartalmú italok rendszeres fogyasztása nem jár teljesítményfokozó hatással; csupán azok esetében tapasztalható teljesítménynövekedés, akiknek szervezete nem szokott hozzá a rendszeres koffein-bevitelhez.
A kávé élénkítő hatása köztudott és nem is vitatott. A koffein stimulálólag hat a központi idegrendszerre, és emeli mind a pulzusszámot és a vérnyomást is. A fogyasztók kevésbé érzik magukat fáradtnak egy-egy csésze kávé felhörpintése után.

Kávézás - illusztrációRogers 379 résztvevővel lefolytatott kutatásában azonban jelentős különbségek mutatkoztak meg az érzékelt éberségi szint és a tényleges teljesítőképesség között. A két csoportba osztott közreműködők egyik fele koffeintartalmú tablettákat kapott, a másik csoport tagjainak viszont placebo-készítményeket osztottak ki a tudósok. A két társaság abban megegyezett, hogy a tabletták beszedését megelőző 16 órában egyik csapat sem fogyasztott koffeint.

Azon résztvevők számára, akik soha, vagy csak ritkán fogyasztottak kávét vagy teát, nem jelentett problémát, ha placebot kaptak. A rendszeresen koffeinhez jutók esetében viszont annál negatívabb jelek mutatkoztak meg, amint megszakadt a koffeinbevitel rendszeressége: gyakrabban panaszkodtak fáradtságra, s sokak esetében lépett fel fejfájás.

Akik viszont tabletta formájában hozzájutottak adagjukhoz, a folyamatosság miatt kevesebb negatív tünetet éreztek. A jelek és a kutatók értelmezése szerint szervezetük akkor működött megfelelően, ha a megszokott koffeinhez hozzájutott.

Az emlékezőképességet és figyelmet tesztelő számítógépes feladatok megoldásakor azonban az is megmutatkozott, hogy a rendszeres koffeinbevitel teljesítményfokozó hatása óriási tévedés: a rendszeresen kávézók a koffeintartalmú tabletta lenyelése után nem teljesítettek jobban (és rosszabbul sem), mint a nem kávézók, vagy alkalmi fogyasztók a placebo-csapatból.

„Tanulmányunk igazolja, hogy a hosszú távon rendszeres koffeinfogyasztás nem jelent teljesítménybéli előnyöket – még akkor sem, ha a fogyasztás után élénkebbnek érzékeljük magunkat” – összegzi a megállapítást Peter Rogers.

A tanulmány a koffein stimuláló hatása mellett kitért annak idegessé, félelmeket erősítő hatására is. „Számos embernek van genetikai hajlama arra, hogy kávézás után ilyen tüneteket produkáljon” – írja Rogers a Journal of Neuropsychopharmacology című szaklapban megjelent cikkben. A résztvevők által megoldott tesztek kiértékelése során a kutatók ugyanis azt állapították meg, hogy várakozásokkal ellentétben a bizonyos génvariációval szervezetükben élők hajlamosak valamennyivel több koffeint fogyasztani, mint a többi közreműködő, s erre nem fokozottabb éberséggel reagálnak, hanem fokozódó félelmekkel.

 

Kapcsolódó cikkek:

 

Ártalmas kávé
Tea vagy kávé
Alkohol és koffein
A koffein függőség hat jele
Nem kívánt hatások
A kávézás kalória csapdákat rejt
Túlsúlyosok és a kávé




A cikk értékeléséhez jelentkezz be!

KOMMENTEK
Ebben a kategóriában még nem született bejegyzés
Új hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be!



Kapcsolat    |    Adatvédelmi információk    |    Felhasználási feltételek    |    GYIK    |    RSS hírcsatorna
©   2008   www.fokuszbanano.hu   Minden Jog fenntartva!