Aki rendszeresen nagyobb mennyiségben fogyaszt kávét, az esetében nagyobb a szívinfarktus és diabétesz elleni védelem. A megállapítás legalábbis a túlsúlyosak esetében helytálló – jelentették be a düsseldorfi székhelyű Német Diabétesz Centrum kutatói finn kollégáikkal karöltve.
A nemzetközi tudóscsoport az American Journal of Clinical Nutrition című tudományos szaklap oldalain is beszámolt arról a felfedezéséről, amely szerint a vérkép több összetevője, amelyek a túlsúlyosak esetében a legnagyobb veszélyt jelentik, magas kávéfogyasztás mellett pozitív irányba változott. Ebből adódik, hogy a túlsúllyal együtt élők többségénél tipikusnak számító betegségek kialakulásának kockázata is jelentőse csökkent.
A három hónapig tartó kutatásban összesen 47 kávéfogyasztó vett részt, akik esetében - súlyfeleslegük alapján - jóval nagyobb valószínűséggel alakulhatnak ki számos kardiovaszkuláris betegség, valamint a cukorbetegség is. Egy hónapnyi teljes kávé-tilalom után a kutatók a második hónapban napi négy, 150 milliliter, hagyományos, koffeines kávét engedélyeztek a résztvevőknek. A kávéfogyasztók a harmadik hónapban pedig még ettől is nagyobb szabadságot kaptak: napi nyolc csésze – összesen 1,2 liter – kávét dönthettek magukba.
- A megfigyelést Finnországban végezték, ahol a lakosság fejenkénti kávéfogyasztása messze az európai átlag felett van – számol be a tanulmányt jegyző Christian Herder. A kutatók rendszeresen ellenőrizték az önkéntes résztvevők vérképét, s megállapították, hogy míg a közepes mennyiségű kávéfogyasztás semmiféle hatást nem eredményezett, a nagy mennyiség látványos javulást váltott ki a vér lipidszintjén, amely a szívinfarktus okai között döntőnek számít, de emellett a szervezetre ható oxidatív stressz mértékére is hatással volt.
Mindemellett negatív effektust nem tudtak kimutatni. - A tanulmány elkészítését kávéipari cégek is támogatták, ám az eredményre ez semmiféle hatással nem volt – biztosítja Herder.
Ugyanakkor tisztázatlan maradt, hogy a kávé mely alkotóeleme(i) hat ennyire jótékonyan a túlsúlyosak szervezetére. – Egy sor biológiailag aktív összetevőt kimutattunk – többek között polifenolokat –, ám közvetlen összefüggéseket nem tudtunk bebizonyítani – mondja a düsseldorfi diabétesz-kutató. Az eredmények kizárólag a koffeint tartalmazó filteres kávé esetében szolgáltattak bizonyítékokat (mivel csak az ilyen jellegű kávéfajtával végezték el a megfigyeléseket), s csak a túlsúlyosakra vonatkozik (mivel csak súlyfelesleggel élők működtek közre).
A tanulmányt kritikusan szemlélők a munkásság óriási hiányának tartják, hogy a kutatók a vérkép elemzésére ugyan kitértek, a résztvevők vérnyomását ugyanakkor nem mérték. Nem téveszthető szem előtt az a tény sem, hogy a magas kávéfogyasztás függőséghez vezethet. Az elvonási tünetek között a fejfájás, levertség, fáradtság szerepelhet. Emellett a vérnyomás tényezője mégsem hagyható ki a kávéfogyasztás során. A kávéban fellelhető koffein összeszűkíti az ereket, ami a vérellátást rontja. A sok kávét fogyasztók körében nem ritkán jelentkeznek alvászavarok, szorongásos betegségek, illetve a gyomor magas savszintje.
Az orvosok többsége ugyanakkor a napi négy csészényi kávéfogyasztást orvosilag következmények nélkülinek tekinti.
- derstandard.at -
Kapcsolódó cikkek:
A kávézás kalóriacsapdákat rejt
Kávéfogyasztással megelőzhető a cukorbetegség
Hogyan kerülhetőek el a karácsonyi kalóriacsapdák?