Kávé és tea rendszeres fogyasztásával drasztikusan csökkenthető a kettes típusú diabétesz kialakulásának valószínűsége. Mivel a jótékony hatás a koffeinmentes változatok esetében is tapasztalható, a mechanizmus nem csupán a koffein számlájára írható – ahogy arról a Sydney-i Egyetem kutatói beszámoltak.
Az ausztrál tudósok 18 tanulmány által felhalmozott, közel félmillió emberre vonatkozó adatmennyiséget dolgoztak fel, s arra a megállapításra jutottak, hogy minden egyes elfogyasztott csészényi kávé mintegy hét százalékkal csökkenti a diabétesz kialakulásának kockázatát. Rövid fejszámolás után kijelenthető, hogy az átlagosnak mondható napi 3-4 csésze kávéfogyasztás már 25 százalékos rizikó-csökkenést is magával vonhat. A kutatók szerint a koffeinmentes kávé hatása ugyan elmarad a hagyományos, koffeines társáétól (hatása csupán egyharmada annak), mégis pozitív a cukorbetegség-megelőző effektus.
A tea esetében már valamivel gyengébb eredmény mutatkozott meg: napi 3-4 csésze tea egyötödével csökkenti a diabétesz kialakulásának valószínűségét. A kutatók a védőmechanizmus mögött a kávé és a tea bizonyos alkotóelemeinek, mint a magnézium, vagy különböző antioxidánsok jótékony hatását sejtik.
"Bár a kávéfogyasztás nagyban segíthet a betegség megelőzésében, önmagában a kávézás nem garancia arra, hogy nem alakul ki ténylegesen a diabétesz. Más tényezők jóval fontosabbak a fekete levesnél” – mondja Lars Ryden, az Európai Kardiológiai Társaság svéd kutatója, aki szerint a prevenciós listán a túlsúlyosság elkerülése és a rendszeres mozgás szerepel az élen. „A túlsúlyosaknak 5-10 százaléknyi testsúly-csökkenést kellene elérniük egészségük érdekében; ehhez már napi fél órányi sétával is hathatósan hozzájárulhatnának” – hangsúlyozza Ryden.
- sueddeutsche.de -
Kapcsolódó cikkek:
A túlsúlyosoknak jót tesz a sok kávé
A korgó gyomor rossz tanácsadó
A sok szénhidrát cukorbetegséghez vezethet
A kávézás kalória csapdákat rejt?
A rendszeres kávézás nem vált ki teljesítmény növelést