A nagy mennyiségű, mesterségesen előállított folsavval ugyanakkor a szervezet nem tud mit kezdeni.
Amikor a kismamák túlzott mennyiségben szedik az orvosok által is ajánlott folsavat, bizonyos körülmények között kevesebb jót tesznek babájuknak, mint azt szeretnék. Szervezetük ugyanis csak egy meghatározott mennyiségig tudja hasznosítani a B-vitaminok csoportjába tartozó vitaminfajtát – olvasható egy friss amerikai tanulmányban.
A folsavat (másik nevén a B9-vitamint) májunk bontja le a szervezet számára szükséges tempóban, ennek megfelelően a mesterségesen előállított anyag túlzott fogyasztásból semmiféle előny nem származhat – állapította meg a Steven Bailey és June Ayling-vezette pharmakológusokból álló tudóscsapat a Dél-Alabamai Egyetem egyik legutóbbi kutatása során. A napi maximálisan ajánlott 1000 mikrogramm folsav-fogyasztásnál nagyobb mennyiségre semmi szükség nincs – írják a kutatók a PNAS című szaklapban.
A Német Táplálkozástudományi Társaság ajánlása szerint felnőtteknek napi 400 mikrogramm, terheseknek és szoptatós anyáknak pedig 600 mikrogramm javallott természetes táplálék formájában. Azoknak a leendő anyáknak, akik gyermeket szeretnének további 400 mikrogramm ajánlott ezen felül különböző mesterséges készítmények alakjában, s ezzel a mennyiséggel jócskán csökkenthető annak a kockázata, hogy a baba nyílt gerinccel, vagy más idegrendszeri, illetve gerincproblémával szülessen.
A napi ezer mikrogramm feletti mesterséges eredetű folsavval azonban szervezetünk nem tud mit kezdeni – mondja Bailey és Ayling. A jelenség azzal magyarázható, hogy a májban megtalálható úgynevezett DHFR-enzim képtelen a túlzott mennyiségű mesterséges folsavat a szervezet számára hasznosítható formára alakítani. A DHFR tevékenysége elég szűk keretek között mozog, s egyénenként is változik – derítették ki a kutatók, akik mindehhez a máj sejtjeinek anyagcseréjét elemezték. A kísérleti patkányok májával ellentétben az emberi májsejtek a bevitt folsav kevesebb, mint egy ötvened részét hasznosították, ám az egyes emberek esetében a DHFR-tevékenységek esetében is 17%-os szórást tapasztaltak.
A kutatók mindebből arra a következtetésre jutottak, hogy a mesterséges folsav minden, az ajánlott napi mennyiség fölött lévő adagja teljesen hatás nélkül marad, s a vitamin csak felhalmozódik a szervezetben. Ez utóbbit tapasztalták ugyanis abban az esetben, amikor a teszt résztvevői a napi ajánlott mennyiség ötszörösét, azaz 5000 mikrogramm folsavat fogyasztottak, ám a pozitív hatások nem hatványozódtak. Negatívról pedig nem szól a híradás…
- focus.de -
Kapcsolódó cikkek:
Késői terhesség - gyerekvállalás 35 fölött?
Vigyázat, junkfood!
Helyes táplálkozás - de hogyan?
Mennyire egészséges a szója?
Téli gyümölcsök